Regulamin organizacyjny
REGULAMIN ORGANIZACYJNY
MIEJSKIEJ BIBLIOTEKI PUBLICZNEJ
IM. WŁADYSŁAWA BRONIEWSKIEGO W LUBACZOWIE
I.
POSTANOWIENIA WSTĘPNE
§1
Miejska Biblioteka Publiczna im. Władysława Broniewskiego w Lubaczowie zwana dalej „biblioteką” działa na podstawie:
-
ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (tj. Dz. U. z 2012 r., poz. 406 z późn. zm.),
-
ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tj. Dz. U. z 2013 r., póź. 594
z pózn. zm.), -
ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (tj. Dz. U. z 2013 r., póź. 885 z pózn. zm.),
-
ustawy z dnia 27 czerwca 1997r. o bibliotekach (tj. Dz.U z 2012r. poz. 642 z późn. zm.),
-
Statutu Miejskiej Biblioteki Publicznej w Lubaczowie – Uchwałą Nr 789/XLVI/2014 Rady Miejskiej w Lubaczowie z dnia 30 kwietnia 2014r.
§2
-
Regulamin Biblioteki zwany dalej „Regulaminem” określa szczegółową organizację wewnętrzną, cele i misję oraz tryb pracy Miejskiej Biblioteki Publicznej
w Lubaczowie. -
Ilekroć w regulaminie użyte jest określenie:
1) Biblioteka – należy przez to rozumieć – Miejską Bibliotekę Publiczną
im. Władysława Broniewskiego w Lubaczowie;
2) Dyrektor – należ przez to rozumieć – Dyrektora Miejskiej Biblioteki Publicznej im. Władysława Broniewskiego w Lubaczowie;
3) Zakres czynności – należy przez to rozumieć obowiązki i uprawnienia wyznaczone dla określonego stanowiska pracy i pracownika zatrudnionego na tym stanowisku.
II.
MISJA I CELE DZIAŁANIA
§3
Misją Miejskiej Biblioteki Publicznej im. Władysława Broniewskiego w Lubaczowie jest rozpoznawanie rozwijanie i zaspokajanie potrzeb czytelniczych i informacyjnych społeczeństwa lokalnego, upowszechnianie kultury i czytelnictwa, a także świadczenie usług informacyjnych dla mieszkańców miasta oraz powiatu lubaczowskiego.
§4
Cele działania Biblioteki:
-
gromadzenie, opracowywanie, przechowywanie i ochrona materiałów bibliotecznych;
-
obsługa użytkowników poprzez udostępnianie zbiorów bibliotecznych na miejscu
i wypożyczanie na zewnątrz oraz prowadzenie wypożyczeń międzybibliotecznych; -
organizowanie czytelnictwa oraz zapewnienie obsługi bibliotecznej osób niepełnosprawnych;
-
organizowanie i prowadzenie różnych form pracy z czytelnikami służących popularyzacji książki, sztuki i nauki oraz upowszechnianiu dorobku kulturalnego gminy i regionu;
-
badanie potrzeb czytelniczych i ich zaspokajanie w miarę posiadanych środków finansowych;
-
prowadzenie działalności informacyjnej o zbiorach własnych i innych bibliotek, muzeów i ośrodków informacji naukowej oraz współdziałanie z archiwami w tym zakresie;
-
prowadzenie działalności bibliograficznej, dokumentacyjnej, wydawniczej
i popularyzatorskiej; -
tworzenie i udostępnianie baz danych katalogowych, bibliograficznych
i faktograficznych; -
zapewnienie użytkownikom możliwości korzystania z usług informatycznych;
-
współdziałanie z bibliotekami innych sieci oraz z innymi instytucjami kultury
w zakresie rozwijania czytelnictwa i edukacji oświatowo-kulturalnej społeczeństwa, ze szczególnym uwzględnieniem dzieci i młodzieży; -
współpraca ze środowiskiem twórców i artystów oraz z organizacjami pozarządowymi w zakresie upowszechniania wiedzy i kultury;
-
doskonalenie form i metod pracy bibliotecznej;
III.
ZASADY KIEROWANIA BIBLIOTEKĄ
§5
-
Dyrektor zarządza, reprezentuje na zewnątrz i odpowiada za całokształt działalności Biblioteki.
-
Dyrektor jest pracodawcą i bezpośrednim przełożonym wszystkich pracowników Biblioteki.
-
Dyrektora powołuje i odwołuje Burmistrz Miasta Lubaczowa.
-
W przypadku nieobecności Dyrektora pracą MBP kieruje wyznaczony pracownik.
§6
Do kompetencji Dyrektora należy w szczególności:
-
kierowanie działalnością merytoryczną i administracyjno-finansową,
-
wykonywanie w stosunku do pracowników zatrudnionych w Bibliotece wszystkich czynności z zakresu prawa pracy.
-
reprezentowanie MBP na zewnątrz,
-
kształtowanie programu działalności,
-
prowadzenie efektywnej gospodarki mieniem i środkami finansowymi,
-
poszukiwanie i pozyskiwanie zewnętrznych źródeł finansowania działalności statutowej,
-
zatrudnianie i zwalnianie pracowników MBP,
-
zapewnienie odpowiednich warunków pracy, przestrzeganie przepisów BHP, zabezpieczenie ppoż. oraz inne zadania wynikające z przepisów szczególnych,
-
realizacja strategii rozwoju Miejskiej Biblioteki Publicznej w Lubaczowie,
-
sporządzanie planów i sprawozdań rzeczowych, finansowych,
-
wydawanie w odpowiednim trybie regulaminów i zarządzeń,
-
zapewnienie funkcjonowania w instytucji kontroli zarządczej.
IV.
ORGANIZACJA BIBLIOTEKI
§7
-
Biblioteka jest samodzielną instytucją kultury wchodzącą w skład krajowej sieci bibliotecznej.
-
Biblioteka posiada osobowość prawną, którą uzyskała z chwilą wpisu do rejestru instytucji kultury prowadzonego przez Organizatora.
-
Biblioteka gospodaruje samodzielnie przydzieloną i nabytą częścią mienia oraz prowadzi samodzielną gospodarkę w ramach posiadanych środków.
-
Siedziba Biblioteki znajduje się w Lubaczowie, przy ulicy Kościuszki nr 18.
-
Kierownictwo Biblioteki sprawuje Dyrektor.
§8
-
W Bibliotece zatrudnia się pracowników działalności podstawowej, administracyjnej i obsługi.
-
W Bibliotece mogą być zatrudnieni specjaliści z różnych dziedzin związanych z jej działalnością.
-
Pracowników Biblioteki zatrudnia i zwalnia Dyrektor.
§9
-
W strukturze Biblioteki tworzy się następujące działy:
a) Dział Gromadzenia i Opracowania Zbiorów,
b) Działy Udostępniania Zbiorów:
– Wypożyczalnia dla Dorosłych,
– Czytelnia dla Dorosłych,
– Oddział dla Dzieci,
c) Dział Administracyjno-Gospodarczy:
– Sekretariat/administracja/kadry,
– Informatyk,
– Pracownicy gospodarczy.
e) Dział Księgowości.
-
Schemat organizacyjny Biblioteki stanowi załącznik nr 1 do niniejszego Regulaminu.
VI.
ZAKRESY DZIAŁANIA KOMÓREK ORGANIZACYJNYCH BIBLIOTEKI
§10
Dział Gromadzenia i Opracowania Zbiorów
-
Podstawowe zadania Działu Gromadzenia i Opracowania Zbiorów:
1) Gromadzenie materiałów bibliotecznych z zakresu literatury pięknej, popularnonaukowej
i naukowej, zbiorów obcojęzycznych, regionalnych i zbiorów specjalnych, w tym multimedialnych, historycznych, na podstawie analizy ofert, dezyderatów pracowników działów i czytelników (dla wszystkich komórek organizacyjnych), zgodnie z przyjętym planem finansowym i obowiązującymi przepisami.
2) Prowadzenie ogółu spraw związanych z zakupami zbiorów drogą internetową, antykwaryczną, od osób prywatnych, zbieranie ofert, kontakty z hurtowniami, wydawnictwami i firmami księgarskimi, w szczególności w zakresie zbiorów regionalnych oraz dokumentów życia społecznego.
3) Gromadzenie materiałów bibliotecznych z zakresu bibliotekoznawstwa.
Aktualizowanie warsztatu metodycznego.
4) Opracowywanie materiałów bibliotecznych zgodnie z normami bibliotecznymi opracowanymi przez Państwową Komisję Normalizacyjną.
5) Tworzenie elektronicznych baz bibliotecznych.
6) Prowadzenie dokumentacji dotyczącej wpływów i ubytków, nadzór i pomoc merytoryczna w zakresie prowadzenia powyższej dokumentacji przez poszczególne komórki organizacyjne.
7) Udział w inwentaryzacjach księgozbioru i pilnowanie terminów kolejnych inwentaryzacji zgodnie z obowiązującymi przepisami.
8) Nadzór nad prowadzeniem i aktualizowaniem katalogów przez poszczególne działy.
9) Nadzór nad selekcją materiałów zniszczonych, zdezaktualizowanych i zbędnych oraz prowadzenie dokumentacji ubytków.
10) Prowadzenie działalności statystycznej i sprawozdawczości w zakresie działalności merytorycznej.
11) Ścisła współpraca z Działem Księgowości w zakresie uzgadniania oraz realizacji budżetu w części dotyczącej zakupów materiałów bibliotecznych oraz uzgadniania przynajmniej raz w roku stanu zbiorów bibliotecznych.
12) Wykonywanie innych zadań wynikających z przepisów szczególnych lub określonych przez Dyrektora.
§11
Działy Udostępniania
-
Podstawowe zadania Czytelni dla Dorosłych, Wypożyczalni dla Dorosłych, Oddziału dla Dzieci:
1) Udostępnianie zbiorów:
a) prezencyjne,
b) wypożyczenia na zewnątrz,
c) wypożyczenia międzybiblioteczne.
2) Poradnictwo w zakresie doboru literatury.
3) Udostępnianie stanowisk komputerowych przeznaczonych dla użytkowników Biblioteki.
4) Działalność informacyjno-bibliograficzna:
a) obsługa informacyjna indywidualnych i instytucjonalnych użytkowników
Biblioteki, udzielanie bieżących informacji w oparciu o zbiory biblioteczne,
kartoteki oraz zautomatyzowane bazy danych, a w szczególności:
– gromadzenie podstawowych źródeł informacji,
– tworzenie i udostępnianie własnych baz danych,
– udostępnianie baz danych tworzonych przez inne biblioteki i instytucje,
– przysposabianie przyszłych użytkowników do korzystania ze zbiorów Biblioteki (lekcje biblioteczne),
– oprowadzanie po Bibliotece grup zorganizowanych,
– opracowywanie zestawień bibliograficznych, wykazów zbiorów bibliotecznych, aktualnych informatorów,
b) gromadzenie i opracowywanie dokumentów życia społecznego, gospodarczego, kulturalnego regionu,
c) prowadzenie katalogów i kartotek regionalnych, bibliografii regionalnej,
d) przygotowywanie i prowadzenie różnych form działalności kulturalno-oświatowej, popularyzacji czytelnictwa oraz współpraca w tym zakresie
z bibliotekami innych sieci i innymi instytucjami i stowarzyszeniami,
e) prowadzenie usług reprograficznych dla czytelników.
5) Współpraca z Działem Gromadzenia i Opracowania Zbiorów w zakresie planowania i realizacji zakupów zbiorów:
a) składanie zamówień do Działu Gromadzenia,
b) stała analiza dezyderatów.
6) Prenumerata i prowadzenie ewidencji czasopism.
7) Prowadzenie ewidencji bibliotecznej pozostałych zbiorów oraz dokumentacji
statystycznej:
a) inwentaryzowanie zbiorów, prowadzenie ksiąg inwentarzowych, rejestru
przybytków i ubytków,
b) prowadzenie ewidencji udostępniania zbiorów,
c) prowadzenie statystyki dziennej, miesięcznej i rocznej,
d) egzekwowanie zwrotu wypożyczeń materiałów bibliotecznych zgodnie
z obowiązującymi przepisami.
8) Tworzenie elektronicznych baz danych.
9) Kontrola, selekcja, naprawa bieżąca zbiorów bibliotecznych.
10) Prowadzenie katalogów i kartotek.
11) Opracowywanie planów i sprawozdań z działalności poszczególnych działów.
12) Współpraca z instytucjami, szkołami, organizacjami, mediami
i stowarzyszeniami w celu propagowania czytelnictwa, promocji biblioteki
i prowadzeniu działalności kulturalno-oświatowej.
13) Wykonywanie innych zadań wynikających z przepisów szczególnych lub
określonych przez Dyrektora.
14) Współpraca z mediami, organizacjami, instytucjami i stowarzyszeniami itp.
w celu organizowania działalności kulturalno-oświatowej biblioteki.
§12
Dział Administracyjno-Gospodarczy
-
Sekretariat / Kadry /Administracja – podstawowe zadania działów:
1) Prowadzenie obsługi spraw kadrowych:
a) prowadzenie:
– akt osobowych,
– ewidencji zwolnień lekarskich,
– kartotek urlopowych i ewidencji czasu pracy,
b) prowadzenie działalności informacyjnej z zakresu prawa pracy, zadań
i obowiązków pracownika wobec zakładu pracy oraz zakładu pracy w stosunku do pracownika, szczególnie nowo zatrudnionego,
c) nadzór nad terminowym wykorzystywaniem urlopów wypoczynkowych oraz
w przypadku innych zwolnień od pracy przewidzianych prawem pracy,
d) prowadzenie spraw związanych ze sporządzaniem sprawozdań dla GUS dotyczących zatrudnienia, czasu pracy przepracowanego i nieprzepracowanego,
e) pobieranie danych osobowych i przekazywanie do działu księgowości informacji związanych z nowo zatrudnionymi i zwalnianymi pracownikami dla potrzeb ZUS,
2) Prowadzenie spraw Sekretariatu:
a) przekazywanie do działów korespondencji zadekretowanej przez Dyrektora,
b) przekazywanie korespondencji do wysyłki,
c) prowadzenie rejestru i wydawanie delegacji służbowych,
d) ewidencja druków ścisłego zarachowania,
e) wykonywanie innych prac związanych z obsługą i prawidłowym działaniem
Sekretariatu.
3) Prowadzenie spraw w zakresie gospodarczym:
a) prowadzenie księgi obiektu budowlanego,
b) prowadzenie rejestru umów, kontrola nad terminami umów,
c) prowadzenie rejestru faktur i rachunków, wstępna kontrola dokumentów,
d) administrowanie środkami trwałymi i pozostałymi środkami stanowiącymi majątek Biblioteki, prowadzenie ewidencji i kontroli w tym zakresie,
e) tworzenie i przestrzeganie odpowiednich warunków bhp, ppoż., ochrony mienia, nadzór nad przestrzeganiem przepisów i wytycznych w tym zakresie,
f) prowadzenie archiwum, prowadzenie ewidencji stempli.
4) Obsługa kasowa MBP.
5) Obsługa gospodarcza komórek organizacyjnych Biblioteki.
-
Informatyk – zakres działań pracownika:
1) Stała inwentaryzacja sprzętu komputerowego.
2) Podstawowa konserwacja i naprawa sprzętu komputerowego i oprogramowania.
3) Nadzór i wdrażanie programów specjalistycznych oraz programów wspomagających zarządzanie Biblioteką.
4) Określanie stanu technicznego oraz wnioskowanie o zmianę lub zakup sprzętu komputerowego.
5) Nadzór nad siecią biblioteczną oraz serwerem.
6) Zapewnienie zaopatrzenia sprzętowego i materiałowego działom organizacyjnym biblioteki.
7) Archiwizacja danych.
8) Dbanie o bezpieczeństwo informatyczne.
-
Pracownicy gospodarczy:
1) Dbałość o estetyczny wygląd pomieszczeń Biblioteki
2) Dokonywanie zakupów i zaopatrywanie w materiały i środki niezbędne do utrzymania czystości i porządku w Bibliotece.
3) Dbałość o utrzymywanie porządku, czystości i higieny w pomieszczeniach Biblioteki.
4) Dbałość o estetyczny wygląd otoczenia Biblioteki.
5) Odśnieżanie dojścia do Biblioteki.
§13
Dział Księgowości
-
Podstawowe zadania Działu Księgowości:
1) Prowadzenie obsługi finansowo-księgowej Biblioteki zgodnie z obowiązującymi przepisami.
2) Prowadzenie całości spraw związanych z rachunkowością, zobowiązaniami podatkowymi, ubezpieczeniami i płacami.
3) Prowadzenie ksiąg rachunkowych.
4) Sprawowanie kontroli rachunkowej wszystkich dowodów księgowych oraz innych dokumentów powodujących skutki finansowe oraz zapewnienie kontroli formalno-prawnej.
5) Organizacja prowadzenie ewidencji księgowej techniką komputerową.
6) Sprawowanie kontroli nad prawidłowością wykorzystania środków budżetowych
z uwzględnieniem zasady gospodarności i celowości wydatków.
7) Opracowywanie wspólnie z Dyrektorem projektów rocznych oraz analiz działalności Biblioteki pod względem finansowym.
8) Opracowywanie projektów zmieniających plan finansowy w ciągu roku budżetowego.
9) Zapewnienie terminowości i zgodności sprawozdań finansowych i statystycznych składanych przez jednostkę.
10) Sporządzanie bilansu Biblioteki, rachunku zysków i strat i informacji opisowej oraz prowadzenie wyceny poszczególnych składników aktywów i pasywów, a także aktualizacja wyceny środków trwałych, naliczanie umorzenia środków trwałych.
11) Prowadzenie obsługi finansowo- księgowej inwestycji i remontów Biblioteki.
12) Rejestrowanie i wyrejestrowywanie nowo zatrudnionych i zwalnianych pracowników dla potrzeb ZUS.
VII
OGÓLNE UPRAWNIENIA I OBOWIĄZKI PRACOWNIKÓW
§14
-
Każdy pracownik zatrudniony w Bibliotece podlega bezpośrednio Dyrektorowi,
od którego otrzymuje zadania i polecenia służbowe związane z zajmowanym stanowiskiem i przed którym jest odpowiedzialny za wyniki swojej pracy. -
W szczególnych przypadkach pracownik może być oddelegowany do pracy w innym dziale Biblioteki.
-
Obowiązkiem pracownika jest znajomość całokształtu spraw wchodzących do zakresu działania poszczególnych działów w stopniu umożliwiającym zastępstwo.
§15
-
Do wykonywania określonych czynności poza siedzibą Biblioteki pracownik jest delegowany na podstawie pisemnego polecenia wyjazdu służbowego.
-
Cel wyjazdu określa przełożony.
-
Polecenie wyjazdu podpisuje Dyrektor lub osoba zastępująca Dyrektora.
§16
-
Zasadniczą podstawą obowiązków pracownika jest zakres czynności.
-
W czasie wykonywania pracy pracownik obowiązany jest stosować się do posiadanych uprawnień, wskazówek i poleceń przełożonego oraz przepisów prawa regulujących zagadnienia, którymi się zajmuje.
-
W miejscu pracy pracownik obowiązany jest do przestrzegania warunków bezpieczeństwa i zasad porządkowych wynikających z przepisów bhp i ppoż, regulaminu pracy i regulaminu organizacyjnego, a także instrukcji i zarządzeń Dyrektora.
-
Pracownik Biblioteki uprawniony jest do składania skarg i wniosków Dyrektorowi we wszystkich sprawach wiążących się ze stosunkiem pracy.
VIII
ZASDY PODPISYWANIA PISM I DOKUMENTÓW
§17
-
Dokumenty finansowe podpisuje Dyrektor, Główny Księgowy lub osoby przez nich upoważnione.
-
Wszystkie pisma wychodzące na zewnątrz Biblioteki podpisuje Dyrektor lub osoba przez Dyrektora upoważniona.
IX
OGÓLNY TRYB ZAŁATWIANIA SPRAW – SYSTEM DECYZYJNY
§18
W Bibliotece obowiązują następujące zasady w zakresie podejmowania decyzji:
-
Decyzje problemowe podejmuje Dyrektor i przekazuje do wykonania pracownikom.
-
Bieżące decyzje, zgodnie z zakresem odpowiedzialności podejmują: Dyrektor
i samodzielni pracownicy. -
Szczegółowe decyzje w sprawach kadr, planowania, gospodarki finansowej
i rzeczowej podejmuje Dyrektor po konsultacji z Głównym Księgowym -
W sprawach nagłych, bieżących (w zależności od charakteru) decyzje podejmuje Dyrektor lub Główny Księgowy informując o ich treści Dyrektora.
X
SKARGI I WNIOSKI
§19
-
Uwagi i wnioski w zakresie funkcjonowania Biblioteki użytkownicy zgłaszają dyżurującym bibliotekarzom.
-
Do rozpatrywania i załatwiania skarg i wniosków w zakresie funkcjonowania Biblioteki – właściwy jest Dyrektor.
XI
POSTANOWIENIA KOŃCOWE
§20
-
Integralną część Regulaminu Organizacyjnego stanowi schemat organizacyjny Biblioteki. (schemat organizacyjny pdf)
-
Zmiany do Regulaminu wprowadza się w trybie wymaganym dla jego wprowadzenia.